Gimnastica medicală

Gimnastica medicală profilactică- un mod de eliminare a durerilor de spate

Coloana vertebrală este punctul principal de susţinere al întregului organism. Aceasta ne permite să realizăm toate mişcările posibile, susţinând ca o pârghie sistemele osos şi muscular şi adăpostind măduva – structura ce transmite impulsuri nervoase si controleaza toate miscarile si senzatiile corpului.

Conform ultimelor statistici  7 din 10 adulţi suferă de o durere de spate mai mult sau mai puţin severă, de-a lungul unui an şi nu mai puţin de 35 % dintre români suferă de probleme ale coloanei vertebrale.

Una din principalele cauze ale acestor probleme este postura incorectă la birou sau la condus. O pozitie incorecta va incomoda respiratia,activitatea normală a organelor interne si va avea ca rezultat  dureri la nivelul musculaturii din zona cefei, a umerilor si a soldurilor.

Kinetoterapeuţii recomandă începerea exerciţiilor de întărire a musculaturii spatelui încă de la primele semne de durere, pentru că netratate, alături de instalarea posturilor incorecte ca şi obiceiuri zilnice au ca şi rezultat deviaţii patologice ale coloanei: cifoze, scolioze, lordoze. Deviaţiile patologice se pot doar ameliora în cazul adulţilor, corecţia este posibila până în faza de adolescenţă.

Gimnastica medicală profilactică este un domeniu privit oarecum cu indiferenţă deoarece      “ până nu doare nu ai ce trata”. Aceasta vizează: învăţarea posturii corecte la birou, tehnici de respiraţie,  scăderea în greutate, în cazul în care supraponderabilitatea are impact asupra coloanei vertebrale, tonizarea principalelor grupe musculare participante la activitate, menţinerea supleţei articulare şi mobilitatea spatelui, a genunchilor şi umerilor,.
În zilele noastre când totul se derulează la viteză maximă şi majoritatea activităţilor se derulează prin intermediul computerului este absolut necesară o schimbare de atitudine vis-a-vis de activitatea fizică, de remedierea problemelor posturale.

Primul pas in prevenţia durerilor de spate este conştientizarea poziţiei de moment. Mai ales la birou trebuie să schimbaţi frecvent poziţia, dar să păstraţi linia dreaptă a coloanei. La cel mult 40 de miinute se recomandă ridicarea de la masă şi plimbări uşoare. De asemenea e benefică folosirea scărilor şi evitarea liftului.

Încercaţi să păstraţi spatele drept, iar greutatea să fie distribuită în mod egal. Aplecările în faţă trebuie realizate cu spatele drept şi să alterneze cu statul în poziţie dreaptă. O altă mişcare utilă este rotirea umerilor repetată de 5, 10 ori, asociată cu rotirea gâtului-baza pentru relaxarea musculaturii cervicale.

Dacă durerile persistă, este necesară vizitarea medicului specialist şi începerea exerciţiilor de gimnastică cu un kinetoterapeut. Acesta va pregăti un program personalizat în funcţie de recomandările medicului şi evaluarea posibilităţilor fizice, făcută după prima şedinţă.

În cadrul cabinetului nostru oferim servicii atât pentru adulţi cât şi pentru copii.

Ne adresăm următoarelor grupe de afecţiuni:

-   boli reumatice: lombalgia, cervicalgia, dorsalgia, artroze, poliatrita reumatoidă, spondilita anchilozantă, periartrita scapulo-humerală, artrite, dureri de umeri, coate, picior şi genunche, reumatism degenerativ; hernia de disc, spondiloza, gonartroza şi coxartroza.

-   afecţiuni ortopedice: entorse, luxaţii, fracturi, suferinte meniscale şi ligamentare, picior plat

-   deviaţii ale coloanei vertebrale: cifoze, scolioze, cifoscolioze;

-   torticolis

-   afecţiuni cardio-vasculare.

Aveţi încredere în corpul dumneavoastră!

Asa gandeam si eu pana cand a inceput sa imi amortesca din ce in ce mai des mana dreapta si am ajuns sa nu mai pot tasta cu ea. Atunci bineinteles ca au urmat comprese calde, vizite la doctor si exercitii de recuperare ce trebuiau sa imi “miste” nervii din brat.
Dupa ce mi-am revenit, terapeutul a avut o lunga discutie cu mine in care mi-a explicat de ce am ajuns sa nu pot tine in manca un pahar cu apa, si cum as putea preveni pe viitor repetarea experientei neplacute. Adoptand, evident, o pozitie corecta la birou.
Ce insemna acest lucru? Pai urmatoarele:

-spatele trebuie sa fie drept

-umerii lasati in jos si relaxati

-coatele trebuie sa stea pe langa corp

-unghiul dintre brat (care se afla pe langa corp) si antebrat nu trebuie sa fie mai mic de 90 de grade (poate fi o idee mai mare dar nu prea mult)

-coatele nu trebuie sa stea sprijinite pe bratele scaunului (presiunea afecteaza nervii bratului)

-tastatura trebuie sa nu solicite incheieturile si de aceea ea trebuie amplasata in continuarea liniei antebratului fara a solicita palmei si degetelor sa stea ridicate pentru tastare

-ecranul monitorului trebuie sa se afle in fata voastra fix la nivelul privirii sau imediat sub acesta (in nici un caz mai sus, sau foarte jos asa cum se intampla cu monitoarele laptopurilor)

-scaunul trebuie reglat pe inaltime astfel incat sa permita pozitionarea de mai sus

-in mod ideal unghiul dintre coapse si gambe trebuie sa fie de 90 de grade

-scaunul trebuie sa fie suficient de lung incat sa permita coapselor sa se relaxeze, insa suficient de scurt incat marginea lui sa nu se afle in spatele genunchilor

-sub birou ar trebui sa aveti suficient loc pentru a va misca picioarele

-talpile trebuie sa stea intinse pe podea sau daca exista un postament inclinat, pe acesta
Da, stiu sunt prea multe, biroul si scaunul nu va permit sa stati astfel. La mine e la fel. Mai ales ca eu am laptop, fapt ce imi distruge din start postura.
Dar asa cum spunea si terapeutul, e suficient sa fim constienti si sa incercam. Putem sa ne luam o tastatura ergonomica, sa incercam sa ne plasam laptopul pe un postament, sa ne luam un scaun de birou fara brate si tot asa. Oricum dupa ce vom incepe sa avem dureri care ne vor impiedica sa muncim, ne vom corecta cu siguranta pozitia.

Oana Prunean

Terapeut

VITAL MED PLUS